Вітаємо вас, шановні відвідувачі блогу!

Використання ІКТ на уроках хімії





 З досвіду використання інноваційних технологій на уроках хімії та біології
На сучасному етапі розвитку педагогічної науки і шкільної практики, коли формується нове розуміння освіченості, моральності, професійної майстерності, підприємництва, особливого значення набуває проблема організації навчальної діяльності школярів. Підготовка молоді до нових умов життя вимагає впровадження нових технологій навчання з використанням комп’ютерної техніки.
Практика показує, що найефективнішим навчання стає тоді, коли учень виявляє  максимальну активність, а вчитель виконує роль консультанта та фасилітатора - допомагає їм самостійно робити висновки та узагальнення, спираючись на їхній життєвий досвід і ніколи не « замикає» навчання на собі.
Існує багато нових форм і методів навчання. На своїх уроках  намагаюся поєднати традиційні та інноваційні методи навчання. При цьому враховую основні дидактичні принципи : науковість, цілісність, послідовність, наочність, доступність.
З метою підвищення ефективності навчання використовую метод проблемного навчання, форми колективної, індивідуальної та самостійної роботи учнів, надаю перевагу розв'язуванню задач логічного, навчального, пошукового характеру.
Розвитку пізнавальної активності учнів на уроках хімії сприяють лабораторні досліди, практичні роботи, семінарські заняття.
Використовую такі інтерактивні методи:
1.  Метод «Мікрофон» застосовую на етапі актуалізації опорних знань учнів або на етапі закріплення вивченого матеріалу. Він дає змогу кожному висловити свою думку з приводу чогось. Висловлені думки не оцінюються і не коментуються, під час виступу ніхто не має права перебивати, перепитувати. Наприклад:
 9 клас. Тема «Насичені вуглеводні». Запитую  учнів: «Як ви вважаєте, зрозумівши будову молекули метану та його гомологів, алкани є хімічно активні речовини чи ні? Відповідь мотивуйте».
11 клас. Тема « Вивчення мінливостві у рослин» . Запитую учнів: «Яку закономірність модифікаційної мінливості ви встановили?»
Передаючи «символічний мікрофон, учні обґрунтовують власну відповідь.
9 клас. Тема «Етилен – представник ненасичених вуглеводів. Фізичні та хімічні властивості етилену». Ставлю питання до учнів: «Які реакції є спільними для насичених і ненасичених вуглеводнів?  Обґрунтуйте власну відповідь».
11 клас. Тема «Фенол». Питання: «До якого класу речовин за будовою молекули ви б віднесли фенол?» - (етап вивчення нового матеріалу). На етапі закріплення вивченого ставлю питання: «Чим подібний фенол за властивостями до аренів, чим відрізняється від них? Чим подібний за хімічними властивостями фенол до одноатомних спиртів, чим відрізняється від них?». Провівши попередньо дослідження , учні дають обґрунтовані відповіді на ці питання.
11 клас. Тема «Глюкоза як представник моносахаридів». « Формула глюкози C6H12O6. Які, на вашу думку, відомі функціональні групи характерні для глюкози, скільки їх може бути і, відповідно, властивості яких речовин вона може проявляти?»
Метод «Мозковий штурм» застосовую на різних етапах уроку. Цей метод базується на використанні знань учнів, здобутих на попередніх уроках, він потребує від них короткої, швидкої точної відповіді, передбачає вислуховування ідей без їх обговорення.
На етапі вивчення нового матеріалу:
9 клас. Тема «Розчинність, її залежність від різних чинників. Насичені і ненасичені розчини». Формулюю проблему за допомогою таких питань до учнів:
«Чи може розведений розчин бути насиченим?
Чи обов’язково концентрований розчин є насиченим?
Від яких чинників залежить розчинність?
Як називається розчин, у якому при даній температурі речовина більше не може розчинятися?…»
9 клас. Тема «Зорова сенсорна система». Формулюю проблему за допомогою таких питань до учнів:
«Як людина сприймає різноманітні предмети, їх колір, форму, відстань до них, рухи живих і неживих тіл?»
Учні висловлюють свої ідеї,  записують на дошці і обґрунтовують їх.
Проводиться загальна дискусія навколо висловлених ідей (правильність, доцільність, оригінальність). Вибір найкращої ідеї.
Підсумкове обґрунтування вибраної ідеї.
На етапі   актуалізації опорних знань:
9клас. Тема «Етилен - представник ненасичених вуглеводнів. Фізичні та хімічні властивості вуглеводнів»
Формулюю проблему за допомогою таких питань до учнів:
«Які вуглеводні називають алканами?
  Наведіть загальну формулу гомологічного ряду алканів?
  Які хімічні зв’язки існують у молекулах алканів?
  Складіть електронну і структурну формули для таких речовин: С2Н4, С3Н6 . Які хімічні зв’язки існують у даних молекулах?»
10 клас. Тема «Популяція»
Формулюю проблему за допомогою таких питань до учнів:
Поясніть, від чого залежить ступінь відокремленості популяцій?
Назвіть чинники, які впливають на чисельність популяції?
Поясніть, яким чином особливості життєвого циклу організмів упливають на характер популяційних хвиль?
«Метод -прес»  використовую на етапі вивчення нового матеріалу,коли виникають суперечливі питання і необхідно чітко аргументувати позицію з проблеми, переконати інших у правоті. Учні дають відповіді на поставлені питання, аргументуючи позицію з проблеми за таким алгоритмом :
 ·Виступ має бути чітким і включати:
· Позицію -«Я вважаю,що…» (висловлення думки, пояснення точки зору);
· Обґрунтування: «…тому що …» (наводяться причини появи цієї думки докази на підтримку думки, позиції). Приклади та факти, що підтверджують думку , позицію.
 · Висновки : «Отже, я вважаю …»
Етап узагальнення та систематизації знань:
8 клас. Тема «Залежність фізичних властивостей речовин від типів кристалічних ґраток».
Питання: «Які типи хімічних зв’язків існують у речовинах з кристалічними  ґратками?
 а) атомними, б) йонними, в) молекулярними?
Наведіть конкретні приклади.
Питання: «Якими хімічними зв’язками утримуються:
а) атоми у молекулі;
б) молекули в молекулярному кристалі;
в) йони в йонному кристалі;
г) атоми в атомному кристалі?».
9 клас. Тема «Електроліти і неелектроліти» - демонструю досліди з електропровідності розчинів: дистильованої, водопровідної води, твердої кухонної солі, її розчину, розчину хлоридної кислоти.
Питання: «Чому одні з цих розчинів проводять електричний струм, інші – ні?». Відповідь обґрунтуйте.
11 клас. Тема «Мінливість у рослин» Питання: «Зробіть висновки та дайте відповідь на запитання « Які закономірності модифікаційної мінливості вами встановлено? Про що свідчить довжина варіаційного ряду? Чому об’єкти дослідження з однаковим генотипом відрізняються один від одного за зовнішними ознаками, фенотипом? Відповідь обґрунтуйте.

«Метод групового дослідження» використовую на етапі вивчення нового матеріалу. Наприклад:
8 клас. Тема «Будова речовини».
Клас ділиться на 5 груп (4 навчальні і 1 група експертів). У кожній групі обирається старший. Групам надаються тексти з навчальною інформацією, що стосується характеристик певного типу кристалічних ґраток та завдання. Група експертів працює з підручником та додатковою літературою і готує узагальнюючу інформацію. На роботу відводиться 10 хвилин.

Завдання для груп:
1.                                           Які частинки розміщені у вузлах кристалічної ґратки, яку ви вивчаєте?
2.                                           Назвіть вид хімічного зв’язку та тип хімічних елементів що утворюють даний тип  кристалічної ґратки.
3.                                           Вкажіть характерні фізичні властивості речовин з даним типом кристалічної ґратки.
4.                                           Наведіть приклади речовин.
Тексти для груп  (додаток 1).
Після закінчення роботи, кожна група звітує і записує на дошці отриману інформацію в  таблицю:
Порівняльні ознаки
Типи кристалічних ґраток
атомна
молекулярна
йонна
металічна
Типи частинок у вузлах ґратки




Вид хімічного зв’язку




Природа хімічних елементів




Приклади речовин




Фізичні властивості





Учні заповнюють таблицю в зошитах. Група експертів аналізує заповнену таблицю співставляючи її із власною інформацією і робить висновки щодо залежності властивостей речовин від типу кристалічних ґраток.
7 клас. Тема «Корозія металів». Заздалегідь приготовлені п'ять дослідів, які демонструють корозію залізного цвяха в присутності різних реагентів. Групи, переміщаючись по класу, аналізують отримані результати, потім обговорюють їх.
11 клас. Тема «Популяція». Завдання для міні-груп.
І група:
- дати означення поняття «популяція».
- навести екологічні характеристики природних популяцій.
- пояснити, від чого залежить ступінь відокремленості популяції?
ІІ група:
-    дати означення понять «мікроеволюція» та «елементарні еволюційні явища».
-  назвати чинники, які впливають на чисельністьпопуляції?
- пояснити, яким чином особливості життєвого циклу організмів упливають на характер популяційних хвиль?

На етапі уроку узагальнення та систематизації знань використовую інтерактивну технологію «Незакінчене речення». Наприклад:
9 клас. Тема. «Вода як розчинник. Фізико-хімічна суть процесу розчинення.»
1.Сьогодні на уроці ми познайомилися з…(будовою молекули води, поняттями «диполь».» водневий зв’язок»).
2.Моекула води утворена за допомогою…(двох неспарених р-електронів атома  Оксигену  і s-електронів двох атомів Гідрогену).
3.Вода – полярний  розчинник, тому що…(утворена полярними ковалентними зв’язками).
4.Ця інформація дозволяє зробити висновок про…(розчинність речовин різної будови).
5.Добре  розчиняються у воді  речовини…(з полярними ковалентними зв’язками).
6.Нерозчинні або мало розчинні у воді ті  речовини , які утворені…(неполярними та мало полярними ковалентними зв’язками).
7.Диполь-це…(система, яка має два різнойменно заряджені полюси).
8.Водневий зв'язок – це…(електростатична взаємодія між молекулами за участю атомів Гідрогену).
9 клас. Тема. «Зорова сенсорна система.»
Доповніть речення:
Сенсорна система, або ... (аналізатор), - це система, що забезпечує спрймання й аналіз інформації, щодо явищ зовнішнього та внутрішнього середовища організму.
Вставте пропущені слова: сенсорна система складається, зокрема, із ... ( рецепторів). Рецептори – це спеціальні чутливі утворення, які сприймають і перетворюють різні види енергії на  ... ( нервові імпульси).
Інтерактивні вправи  «Незакінчене  речення» спонукають учнів бути уважними на уроці, щоб дати правильні відповіді.
Таким чином, інтерактивне навчання – це така форма пізнавальної діяльності, яка створює комфортні умови для навчання учня, за яких учень відчуває свою необхідність, розвиває свої здібності і нахили, набуває впевненості, виробляє навички спільної роботи в групі, колективі, формує комунікативні компетентності.
Метод  проектів
Для творчої організації роботи учнів на уроках хімії використовую метод проектів, основні цілі якого відповідають розвитку творчої особистості учня, а освітнім продуктом є проект, виконаний у співпраці з однокласниками. Використання дослідницької технології в проектуванні розвиває пізнавальну активність школярів, вміння творчо мислити, сприяє здобуттю більш глибоких знань. Уроки стають більш пізнавальними, емоційно насиченими, практично значущими .
Методика розробки творчого проекту передбачає:
·        ґрунтовне вивчення теми учнями;
·        підготовку відповідних презентацій.
Така робота може бути досить тривалою, що дає змогу учням успішно здійснювати пошукові та дослідницькі завдання з використанням різних джерел інформації, в тому числі й Інтернету.
Учні з високим рівнем пізнавальної активності, використовуючи Інтернет, одержують розширений доступ до інформації. Вони самостійно розшукують повідомлення про проведення конкурсів, олімпіад, конференцій, тестування і т.д.
Найчастіше використовую такі види проектів як інформаційні, дослідницькі, творчі. Вибір виду проекту залежить від нахилів учнів і теми. Результати роботи над проектами оформляються у вигляді презентацій за допомогою програми PowerPoint.
Застосування цієї програми дає можливість учителеві та учням складати презентації для організації інформаційної підтримки під час підготовки і проведення уроків хімії і в позакласній роботі. Ця методика передбачає використання на уроках хімії мультимедійного проектора.
         Наприклад, на уроці у 9 класі з теми «Класифікація хімічних реакцій за різними ознаками» ( тип уроку -  узагальнення та систематизація знань ) використовую метод проектів із застосуванням мультимедійних презентацій. Демонстрація слайдів. (Додаток 2).
Під час підготовки й організації цього проекту учні активно співпрацюють із учителем та разом освоюють інформаційно-комунікаційні технології. Використання презентації розвиває в учнів пізнавальну активність, забезпечує ефективну роботу зі створення проекту. Учні використовують можливості PowerPoint для наочного подання результатів своєї проектної діяльності.
Технічний потенціал програми PowerPoint можна використовувати для створення мультимедійних лекцій. Це робить лекцію змістовною, цікавою, наочною, інтерактивною. До процесу підготовки такої лекції залучаю  учнів.
Для вивчення теми у 9 класі «Спільні і відмінні ознаки органічних і неорганічних сполук» заздалегідь пропоную учням створити презентацію для мультимедійної лекції. (Додаток 3).
Використання презентації під час уроку забезпечує візуалізацію розглянутого навчального матеріалу й активне залучення в його обговорення всіх учнів класу .
Практика показує, що методи і прийоми, які використовуються під час вивчення навчального матеріалу з хімії у формі презентацій сприяють розширенню дидактичних можливостей уроку; більш наочному поданню навчального матеріалу; ефективному засвоєнню теоретичних основ хімії і практичному їх застосуванню, підвищенню інтересу до предмету через активізацію пізнавальної діяльності учнів ; самореалізації учнів; розвитку прийомів мислення: аналізу, синтезу, порівняння, узагальнення; розвитку практичних вмінь здійснювати обробку інформації; у стислій формі відтворювати інформацію; формуванню інформаційної культури; естетичному вихованню за рахунок використання комп'ютерної графіки, технології мультимедія; надбанню досвіду використання інформаційних технологій в індивідуальній та колективній навчально-пізнавальній діяльності.
Комп’ютерно-інформаційні технології
Відомо, що нині основним джерелом інформації є всесвітня мережа Інтернет та електронні носії (комп’ютерні програми ). Сучасні діти повинні отримувати повний обсяг знань з усіх предметів. Для цього треба використовувати як традиційні форми і методи проведення уроків, так і програмні засоби навчання для використання в кабінеті інформатики, за допомогою проекторів та інтерактивних дощок.
Сучасні медіа-посібники створені на допомогу вчителю у проведенні уроків. Вони частково доповнюють матеріально-технічне забезпечення хімічного кабінету, дають змогу використати матеріал на певному етапі уроку, показати досліди в динаміці, повторити демонстрації, повторно звернутися до навчального матеріалу, візуалізувати досліди, які є небезпечними.
Способи використання інформаційно-комунікаційних технологій різноманітні: робота всім класом і групами, парами або індивідуально. Вони обумовлені не тільки наявністю чи відсутністю достатньої кількості апаратних засобів, але й дидактичними цілями. У навчальному процесі вибір способу використання комп’ютера слід здійснювати в прямій залежності від дидактичної мети конкретного уроку.
Використовую інформаційні технології на різних етапах уроку:  перевірки домашнього завдання ; вивчення нового матеріалу; закріплення знань.
Наприклад, якщо в класі є в наявності тільки один комп’ютер або якщо стоїть завдання організації колективної роботи з пошуку шляхів розв’язання завдань, постановки проблеми, організовую роботу класу за допомогою мультимедійного проектора. Такий підхід у ряді випадків виявляється більш продуктивним, ніж індивідуальна робота учнів з комп’ютером.
Аналізуючи навчальну комп’ютерну програму звертаю увагу на такі аспекти:
·  психологічний – як вплине ця програма на мотивацію навчання учнів;
·  педагогічний – наскільки програма відповідає загальній спрямованості шкільного курсу й сприяє формуванню в учнів наукового уявлення про навколишній світ, хімічні процеси;
·  методичний – чи сприяє навчальна програма кращому засвоєнню матеріалу, чи доцільним є підбір завдань, що пропонуються учням, чи методично правильно викладено матеріал;
·  організаційний – чи раціонально сплановані уроки з використанням комп’ютера та нових інформаційних технологій, чи достатньо учням виділяється часу для самостійної роботи на комп’ютері.
На своїх уроках у 8-9 класах  користуюся кількома навчально-програмними посібниками.
Наприклад, при вивченні у 8 класі теми «Періодичний закон і періодична система Д.І.Менделєєва. Будова атома» використовую педагогічний програмний засіб «Бібліотека електронних наочностей» (Хімія 8-9-клас) (додаток 4).
З цією метою конструюю уроки з елементів бібліотеки,  що дає змогу  унаочнити такі питання:
- історичні спроби класифікації хімічних елементів (ілюстрація різних підходів до систематизації елементів);
- відкриття Д.І.Менделєєва (історична довідка, ілюстрації перших авторських спроб періодичної системи, підручника "Основи хімії") ;
- суть періодичного закону, структура періодичної системи ;
- сучасна інтерпретація періодичного закону (фізичний зміст закону, коротка і довга форми періодичної системи);
- життєвий і творчий шлях Д.І.Менделєєва (біографічна довідка з ілюстраціями, портрети).
Використання порівняльної хронологічної таблиці дає змогу учням усвідомити місце і значення періодичного закону в історії науки.
Повторення та закріплення засвоєних знань, умінь і навичок в процесі інтерактивної взаємодії учня з комп’ютером - один із найпродуктивніших сучасних дидактичних прийомів. Використання тестових завдань дає можливість суттєво підвищити ефективність роботи, відкриває шлях до оперативного зворотного зв’язку, під час якого отримується інформація про особливості засвоєння учнями нового матеріалу.
Перевіривши тестові завдання, (додаток 6) можна вчасно відкоригувати навчальний матеріал наступного уроку, приділивши увагу більш складному, зосередити увагу школярів на інформації, яку необхідно запам’ятати, виявити прогалини у знаннях.
При вивченні у 7 класі тем «Відносна молекулярна маса речовини, її обчислення за хімічною формулою», «Обчислення масової частки елемента в речовині» використовую НПЗ «КВАЗАР- Мікро» (розділ Додаткові задачі для самоперевірки). Завдання для  учнів виводяться  на екрани комп’ютерів. Відповіді  задач вони вводять у програму, яка перевіряє правильність розв’язання та видає результат. (Додаток 7)
Практичний досвід свідчить, що за умови поєднання з іншими видами перевірки, використання тестових завдань є досить ефективним інструментом, що стимулює підготовку учнів до кожного уроку й підвищує мотивацію до навчальної діяльності на уроці.
Використання інформаційно-комунікаційних технологій розв’язує такі проблеми:
а) адаптивність навчального матеріалу (залежно від індивідуальних особливостей учнів);
б) одночасна робота групи учнів за комп’ютером;
в) інтерактивність ( взаємодія ЕОМ і учня, що імітує певною мірою реальне спілкування);
г) контроль індивідуальної роботи учнів в позаурочний час.
Отже, використання у навчальному процесі мультимедійних посібників за умов наявності комп’ютерного забезпечення створює сприятливі умови для розвитку пізнавального інтересу учнів, підвищення якості знань, урізноманітнення і насичення процесу навчання, істотно підвищує мотивацію, допомагає розкрити творчі здібності учнів і вчителів.
Педагогічна доцільність використання комп'ютера в навчальному процесі визначається педагогічними цілями, досягнення яких можливо тільки за допомогою  комп'ютера, тобто завдяки його можливостям.
При вивченні хімії, найбільш природним є використання комп'ютера, виходячи з особливостей хімії як науки. Наприклад, для моделювання хімічних процесів і явищ, комп'ютерної підтримки процесу викладу навчального матеріалу і контролю його засвоєння.



Висновок
На життя сучасного учня впливають нові інформаційні технології. Комп'ютерна грамотність та комунікативна освіченість школярів є компетенціями, що формуються тільки в умовах застосування інформаційно-комунікаційних технологій і забезпечують успішний результат у широкому спектрі освітньої діяльності.
Досвід застосування комп'ютерних технологій на уроках хімії в школі  стверджує, що для одержання високого навчального ефекту важливо їхнє систематичне використання, на всіх етапах уроків:
-актуалізації  опорних знань;
-мотивації навчальної діяльності;
-вивченні нового матеріалу;
-узагальнення та закріплення знань;
- контролю засвоєння знань,
Для цього необхідний різноманітний асортимент педагогічних програмних засобів (ППЗ). Нові можливості використання ППЗ, дозволяють значно поліпшити навчально-виховний процес. Хімія, біологія та природознавство – природничі  науки, вивчення їх зв'язане з процесами, схованими від безпосереднього спостереження і тому важко сприймаються дітьми. ППЗ дає можливість  візуалізувати такі процеси, надаючи одночасно з цим можливість багаторазового повторення і просування в навчанні зі швидкістю, сприятливою для кожної дитини в досягненні розуміння того чи іншого навчального матеріалу . Педагогічні програмні засоби, які є частиною програмних засобів навчального призначення, забезпечують можливість використання сучасних методів роботи з інформацією, інтелектуалізацію навчальної діяльності.
Використання  педагогічних програмних засобів у навчанні природничих дисциплін дає можливість:
1) індивідуалізувати і диференціювати процес навчання за рахунок можливості вивчення з індивідуальною швидкістю засвоєння матеріалу;
2) здійснювати контроль зі зворотним зв'язком, з діагностикою помилок і оцінкою результатів навчальної діяльності;
3) здійснювати самоконтроль і самокорекцію знань;
4) здійснювати тренування в процесі засвоєння навчального матеріалу і самопідготовку учнів;
5) візуалізувати навчальну інформацію за допомогою наочного представлення на екрані ЕОМ даного процесу, у тому числі схованого в реальному світі;
6) проводити лабораторні роботи в умовах імітації в комп'ютерній програмі реального чи досвіду експерименту;
7) формувати культуру навчальної діяльності.
Вдале використання інноваційних технологій у поєднанні з традиційними методами навчання  підвищує інтерес учнів до вивчення хімії та біології, зростає їх активність, посилює у них прагнення здобувати знання самостійно. На уроці створюється атмосфера співробітництва, розуміння і доброзичливості.



 Список використаної літератури

1. Бабанський Ю.К. Оптимізація навчально-виховного процесу. – М., 1982. -192с.
2. Безрукова Н.П., Козлова Л.Я., Изместьева Н.Д., Комп'ютерні технології у викладанні хімії в школі.
3. Буджак Г. Метод проектів як педагогічна технологія// Біологія і хімія в школі – 2001 -№1
4.   Державна національна програма «Освіта» (Україна ХХІ століття) – К.: Райдуга -1994.
5.      Інтерактивне навчання на уроках хімії / Упоряд. Г. Мальченко, О. Каретникова. – К.: Ред. загальнопед. газ., 2004. – 128 с.
6.      Корсакова О.К., Трубачова С.Е. До проблеми змісту сучасної шкільної освіти // Біологія і хімія в школі. – 2002. – №6. – С. 8-11.
7.  Нісімчук А.С., Падалка О.С., Шпак О.Т. Сучасні педагогічні технології. – К.: Просвіта; 2000.-368с.
8.   Пометун О.І., Пироженко Л.В. Сучасний урок. Інтерактивні технології навчання: Наук. метод. посіб. – К.: Видавництво А.С.К., 2004. – 192 с.
9. Селевко Г.К. Сучасні освітні технології.-М: Народне утворення, 1998р.-255с.
10. Стратегія реформування освіти в Україні: рекомендації з освітньої політики. – К.: Вид-во «К.І.С.», 2003. – С. 25-26.
11.  Химинець В.В., Інноваційна освітня діяльність. – У.: Інформаіно-видавничий центр ЗІППО,  2007. – 364с.



Тема «Зорова сенсорна система».
Тестові завдання:
1.     Що таке аналізатор?
А. Рецептор;
Б. Рецептор + чутливий нерв;
В. Рецептор +          чутливий нерв + зона кори півкуль, що розпізнає подразнення.
Відповідь: В.
2.     Яка частина аналізатора сприймає подразнення?
А. Рецептор;
Б. Рецептор + чутливий нерв;
В. Органи чуття;
Г. Чутливий нерв.
Відповідь: А.
3.     Крізь які частини ока послідовно проходить світловий промінь від предмета до зорового аналізатора?
А. Білкова оболонка (склера);
Б. Рогівка;
В. Судинна оболонка;
Г. Склоподібне тіло;
Д. Кришталик;
Є. Рецептори.

Відповідь: БВГДЄ.

Немає коментарів:

Дописати коментар